الأربعاء، 15 سبتمبر، 2010

مجرد أراء


سؤال تم طرحه كثيرا علي العديد من المفكرين ورجال السياسه ..


وهذا تصوري لاجابة البعض منهم ...
بن لادن: تجرات وعبرت الطريق من موقعي هذا اتوعدها الا تعرف الامن والسلام اذا ما تراجعت عن موقفها فدمها حلال ان لم توقف عدائها السافر .
زويل: لازم تخرج للعالم عشان تعرف ماشي ازاي لازم تجرب خليكو عمليين يا جماعه العلم اساس لكل شيء وروح الفريق اهم من التجربه ذاتها .
هاله سرحان: لانها جريئه تمردت علي واقعها تمردت علي مجتمع ديوكي لا يعترف بحق الفرخه ويعتبرها مجرد وسيله للبيض احييها وادعو الفراخ الخروج من الحظيره 
.
اسامه منير: بكل الحب والود خرجت عبر الطريق تبحث عن نصها التاني واحب انصحها واقولها مدوريش عن الحب استني لما هو اللي يجيلك الفرخه مهما كانت اسمها فرخه لازم يكون عندها كرامه ومتبداش هي بالخطوه دي .
ابراهيم عيسي: اسالو فخامة الريس ليه الفرخه طئت من حياتها وخرجت كل راع مسؤل عن رعيته ولا ايه ياجيمي ؟؟؟!!
عمرو خالد: هو في الحقيقه يا جماعه انتو بتتطرقو لمواضيع فرعيه احنا هدفنا نهضه عبرت او معبرتش ميهمناش ده ابدا احنا في وقت محتاجين فيه تركيز كل طاقتنا وتجميع همتنا للقيام بنهضه لإما هنضيع ومش هنلحق مواكبة التقدم
 
حمدي قنديل: كلنا سمعنا عن الخبر ده واللي نفته بشده مصادر مسؤله علي الرغم من تاكيد صحيفة النيوزويك و الديلي ميرور .. مش عارف هتفضل حكومتنا ماشيه بمبدا داري علي شمعتك تقيد لحد امتي الفرخه اشجع من غيرها كتير قررت تعبر الطريق بدون خارطه 
.
هيكل: الرئيس السادات تنبه لموضوع الفراخ وقالي يا محمد انا مش زي جمال مقدرش اقعد وعندي مشكله بالشكل ده .... وفي عهد مبارك ساعدنا المزارع الخاصه وكل دي مغامرات غير محسوبه هددت امننا القومي .فنحن نعيش حالة توازن قلق بين قوة السلطه العميقه من جهه والقوي الاجتماعيه التي تكبر و تتضخم وتعبر عن رايها من جهه .. ولاول مره تصبح القوتان متساويتان .
مفيد فوزي: سؤال دائما يلح عليا لكني متاكد انها طقت من جنابها وخافت علي نفسها من الانفلونزا فاكره انها لما تروح لوزارة الصحه هتنجو متعرفش انها النهايه بالنسبلها اصل ادارة الازمات عندنا بتحب تقطع عرق وتسيح دم ومازال الناس في المدينه يتهامسون ويتسائلون عن السبب .
احمد رجب: عبرت الطريق .......... راحه تجيب اومو .
انيس منصور: لما لا تعبره فهي فرخه تبحث عن قيد جديد تقيد به ديكها .
عمرو موسي: في الحقيقة هي لها جهود ملموسة في مباحثات السلام ولكن هذه الجهود لن تكلل بالنجاح إذا لم تعي جميع الأطراف المعنية بالأبعاد الحقيقة للأزمة وهو ما تناقشنا فيه في آخر اجتماع واظنها قررت النزول لأرض الواقع للوصول لحلول فعليه مبتعدة عن القرارات العقيمة التي زادت من حدة الازمه بين الحكومات والجامعة .
رئيس الوزاره: في الواقع والحقيقة أري أنها تسرعت في اتخاذ قرارها . فالحكومة أصبحت إلكترونيه بمعني إن كل خطوه محسوبة عليها والساعة بخمسه جنيه والحسابه بتحسب .يا ريت مترجعش تشكي وتتهرب من الدفع ويرجعو يقولو حكومه ظالمه هي من اختار طريقها .
قاسم السماوي: عدت الطريق .. يا بختها عدت واحنا اعدين مش لاقين اللضا ... جتنا نيله في حظنا الهباب .
فلاح كفر الهنادوه اعوذ بالله ناس مورهاش غير القر والنق ديك النهار سمعت ابن ابو سويلم ابو لسان زالف بيقولك ان الفرخه سمعت انهم هيخصصو الطريق اياه فقالت في عقل بالها اما الحق اتمشي فيه واخد حقي منه قبل ما يقطعو تذاكر علي اللي رايح جاي . وكده تاخد حقها بوضع اليد وعلي المتضرر اللجوء للقضاء .قلتله اخرس يا وله عبيط ميعرفش ان القضاء واقع مع الحكومه هي الحكومه دي حد يقدر يقف في وشها دا ياخد تذكره لقفا السمس ..ويجعله عامر .
مبارك: انها قدمت الكثير من اجل دعم جهودنا لاحلال السلام العادل بمنطقة الشرق الاوسط و تعزيز المشاركه بين مصر والدول الاخري ومساندة جهودنا لتحقيق التنميه الشامله والمتكامله والمجتمع العصري الذي نسعي اليه لكن من الواضح انها لم تتحمل مشاق العمل السياسي فظنت يوما انها ستري نتيجة جهودها .
مواطن مصري: اكيد اسرائيل لها يد في الموضوع ده لانها بتكرهنا وسبب أي ازمه تحصل, اصل هي هتخرج ليه مش شايف سبب مقنع احنا الحمد لله عايشين في بلد الحضاره والتاريخ والناس الطيبين الكرمه ولاد نكته ميعرفوش الغدر ولا الخيانه هاديين وراضين وساكتين.صحيح مفيش وظايف , و التعليم يبوظ مايربيش والضرايب والفواتير كل يوم في زياده , والمرتبات بتنقرض والاسعار بتعلي وتكبر زي الغول ,والامراض منتشره وكل يوم وباء جديد بيستوطن عندنا ولاننا بلد مضياف مبيخرجش منها وعندنا قانون طواريء من 25 سنه والحمد لله ,والشوارع بتترصف صحيح بتتحفر تاني يوم بس اهو انجاز, وعندنا رجال اعمال ومليارديرات واكلين البلد بس عاملين شغل جامد بانين قري سياحيه وفنادق ومنتجعات ماهما لازم يطوروا البلد برضه .صحيح عندنا ناس تحت خط الفقر بزماااااان بس اهوم عايشين , صحيح الحكومه باعت البلد وخصخصتها وقبضت التمن بس الحمد لله لسه سايبنلنا الهوا اللي بنتنفسه الحمد لله اللهم دمها نعمه واحفظها من الزوال بالله عليكو يبقي الفرخه هتمشي ليه ؟؟؟اكيد اسرائيل لها يد .




تعليقات الصحف:

الاهرام : فى لفته انسانيه الرئيس يأمر بتعيين خمسه الاف شاب لمساعدة الفرخه فى عبور الطريق
 
الدستور : هل يشعر مبارك بالراحه عندما يشاهد الفرخه تعبر الطريق وتواجه الخطر وحدها؟
اخبار الحوادث :مرتضى منصور يرفع قضية على مستكه بسبب أن ابنته لا تستطيع النوم من الخضة على الفرخه وقلقها على مستقبل الفراخ فى مصر
 
روز اليوسف : مؤامرة الاخوان ضد عشه الفراخ ككل ..وتفاصيل الخلاف بين الانبا اسطافينويس والشيخ اسماعيل على طريقه ذبح الفرخه
النبأ: اسرار وجود البيكينى فى حفله عبور الفرخه للطريق فى فندق ع النيل
 
وشوشه : بالصور .. وائل مصطفى يتبادل القبلات مع الفرخه بعد عبورها الطريق فى منتصف اليل 
الفجر : مستكه تساعد الفرخه سرا فى عبور الطريق وتملك فيلا فى مدينتى بها 2 بيسين وخط موبينيل برقم مميز

ليست هناك تعليقات: