الخميس، 16 سبتمبر 2010

من وحي السياسة




هي : ممكن تتكلم بأه جد شوية
أنا : فيه إيه بس ؟
هي : مش هانصلح الشقة بأه ؟
أنا : إزاي يعني ؟
هي : يعني ندهن الشقة ونجدد الحمام ونصلح الأنتريه .. وإنت دايما تقوللي إن الإصلاح لازم يكون من الداخل
أنا : شوفي .. أنا ماحدش يقدر يفرض عليا إصلاح من بره
هي : ماإنتوا كلكم بتقولوا كده ، وفي الآخر مابتصلحوش إلا لما ينفرض عليكم
أنا : أستغفر الله العظيم .. ماهو ياحبيبتي ده لازم ييجي بالتدريج
هي : تدريج إيه ماإنت بقالك خمسة وعشرين سنة قصدى عشر سنين بتقول كده
أنا : ماهو لو حصل مرة واحدة هاتبقى فوضى
هي : طيب تقدر تفهمني بالتدريج إزاي ؟
أنا : يعني مثلا السنة دي نصلح الحنفية .. والسنة الجاية نغير مقبض غرفة النوم
هي : رجعنا نهرج تاني .. ياأحمد لازم تبدي بعض المرونة شوية ياإما ماما هاتتدخل بالرغم من إنها دايما في صفك ، من الموالاة يعني
أنا : آه .. سفيرة النوايا الحسنة
هي : طيب ماتشوف الناس اللي حوالينا عاملين إيه فى بيوتهم
أنا : مالناش دعوة بحد ، كل بيت له ظروفه الداخلية وهو أدرى بشؤونه ، إنتوا عايزين إيه تورثوني بالحيا ؟؟
هي : حد جاب سيرة التوريث دلوقتي .. وبعدين الموضوع ده إحنا إنتهينا منه من زمان
أنا : على فكرة ياحبيبتي نظام جيران بلا حدود ده مش هاينفع .. لو مشيتي وراهم مش هاتنفعي
هي : هاتهزر تاني
أنا : اعملك إيه ياحبيبتي .. ده أنا بيني وبينك فكرت أبني جدار عازل
هي : طيب قوم إفتح الباب .. دي أكيد ماما إللي على الباب
من بعيد
أنا : أهلا ياحماتي إتفضلي
هي : مين ياأحمد إللي على الباب ؟
أنا : ديتليف ميليس

ليست هناك تعليقات: